Najważniejsze osiągnięcia Instytutu w ostatnim okresie koncentrują się wokół dziedzin:
- praktyki i teorii systemów informacyjnych (eksploracja danych, wyszukiwanie informacji, sztuczna inteligencja),
- metody analizy dzienników zdarzeniowych oraz wydajnościowych w systemach komputerowych,
- grafiki komputerowej,
- przetwarzania i analizy obrazów.
W zakresie praktyki i teorii systemów informacyjnych:
- stworzono prototyp beta innowacyjnej platformy PSIR do zarządzania informacją naukową
SYNAT
. Platforma ta umożliwia m.in. klasyfikowanie typu informacji naukowej, wyszukiwanie stron domowych konferencji, instytucji naukowych, wydawców oraz automatyczną ekstrakcję informacji w nich zawartych, a także automatyczną integrację i aktualizację bazy wiedzy informacji naukowej;
- stworzono opracowanie poświęcone tematyce społeczeństwa sieciowego i inteligentnych miast;
- opracowano i zweryfikowano wysokiej jakości metodę automatycznej klasyfikacji nagrań pochodzących ze śród-operacyjnej neurochirurgicznej mikrorejestracji wykonywanej w przypadku chorych na Parkinsona.
Opracowana metoda spełnia ścisłe standardy medyczne
;
- opracowano i zweryfikowano nowe metody wyznaczania obiektów podobnych ze względu na miarę kosinusową i miarę Tanimoto, dostosowane do bardzo dużych zbiorów danych rzadkich takich jak np. tekstowe;
- opracowano formalny dowód NP-trudności obliczania wartości Shapleya w grach spójnościowych oraz algorytmu znacznie przyśpieszającego obliczenia dla rodziny centralności opartych na grach spójnościowych. Zastosowanie centralności do analizy sieci terrorystycznych.
W zakresie metod analizy dzienników zdarzeniowych oraz wydajnościowych w systemach komputerowych:
- opracowano nowe efektywne metody analizy treści komunikatów w dziennikach zdarzeniowych wykorzystując techniki eksploracji tekstu;
- rozwinięto algorytmy analizy parametrów wydajnościowych oraz ich korelacji z wybranymi dziennikami zdarzeniowymi;
- opracowane metody zostały zweryfikowane na rzeczywistych danych z wdrożonego w Instytucie repozytorium danych. Do tego celu wykorzystano opracowane narzędzia (LogMiner, FEETS, ODM).
W zakresie grafiki komputerowej opracowano:
- koncepcję i implementację uniwersalnego szablonu dla potrzeb dwuwymiarowych gier platformowych;
- algorytmy oraz efektywną implementację modelu zachowania ciał sprężystych w symulacjach komputerowych;
- implementację algorytmów sterowania agentami sztucznej inteligencji w dwuwymiarowych grach platformowych dla potrzeb uniwersalnego silnika gier;
- algorytmy analizy i kontroli dysparycji dla potrzeb wizualizacji stereoskopowej obiektów przezroczystych - opracowane algorytmy pozwalają przewidzieć zachowanie systemu wzrokowego człowieka w obecności wielu różnych wartości dysparycji, co umożliwia stworzenie potoku optymalizacji pozwalającego na poprawienie percepcyjnej łatwości łączenia obrazów stereoskopowych jednocześnie zachowując realizm wyświetlanych scen.
W zakresie przetwarzania i analizy obrazów:
- opracowano oryginalne algorytmy rozpoznawania twarzy na podstawie sekwencji obrazów - zaproponowano nowe metody wyznaczania elementów orientacji zewnętrznej dla sekwencji obrazów oraz rekonstrukcji kształtu twarzy na podstawie sekwencji obrazów o znanych elementach orientacji wewnętrznej.
Ostatnia modyfikacja: środa, 26 marca 2014, 10:12:18, Bożenna Skalska