Ta witryna wykorzystuje cookies. Więcej informacji można znaleźć na stronie Polityka dotycząca cookies i podobnych technologii. ZAMKNIJ Zamknij ostrzeżenie dotyczące cookies

Seminarium naukowe Zakładu Grafiki Komputerowej

logo

Jest to trzeci wykład w roku akademickim 2014/2015 w ramach seminarium 'Grafika komputerowa, przetwarzanie i rozpoznawanie obrazów'.

Pod adresem http://www.grafi.ii.pw.edu.pl można znaleźć odsyłacze do stron zawierających program seminarium na bieżący rok akademicki oraz streszczenia referatów wygłoszonych w latach ubiegłych. Poniżej autorskie streszczenie referatu.

Tematem prezentacji jest budowa heurystyki bazującej na wzorcach i jej zastosowanie w programie komputerowym do gry w Go. Zbudowanie dobrej heurystyki dla gry w Go jest trudne. Drzewo gry jest silnie rozgałęzione i powstaje obawa, że heurystyka może eliminować silne zagrania. Jednym z pomysłów na zbudowanie heurystyki jest użycie bazy „dobrych” wzorców. Najczęściej wzorzec jest fragmentem planszy o rozmiarze 3x3 z zaznaczonymi punktami wolnymi i punktami zajmowanymi przez kamienie czarne lub białe. Każdemu potencjalnemu ruchowi, wykonywanemu w centralnym punkcie wzorca, przypisana jest waga. Heurystyka wybiera ruch odpowiadający wzorcowi mającemu największą wagę. Baza wzorców może być opracowana przez eksperta lub pozyskana na drodze maszynowego uczenia. W prezentacji pokazano metodę maszynowego pozyskania bazy wzorców na podstawie zapisów gier rozegranych pomiędzy ludzkimi graczami.

W ostatnich latach został opracowany nowy algorytm MCTS (ang. Monte Carlo Tree Search). Metoda MCTS skupia się na analizie najbardziej obiecujących ruchów, w której rozrost drzewa wariantów bazuje na losowym próbkowaniu przestrzeni przeszukiwań. Zastosowanie metody MCTS w programach komputerowych do gry w Go, zbliżyło ich siłę gry do poziomu mistrzowskiego. Algorytm MCTS w podstawowej wersji nie bazuje na wiedzy eksperckiej i znajduje zastosowanie także w innych dziedzinach.

W prezentacji pokazano sposób maszynowego pozyskania bazy wzorców, implementację w programie komputerowym do gry w Go i metodę weryfikacji wpływu heurystyki na siłę gry programu.  Zaprezentowano i omówiono wyniki przeprowadzonych eksperymentów.

Ostatnia modyfikacja: piątek, 5 grudnia 2014, 15:46:05, Bożenna Skalska

x x Aktualności (3) - wg daty publikacji

‹‹ Grudzień 2014 ››
Pon Wt Śr Czw Pt So N
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31