Ta witryna wykorzystuje cookies. Więcej informacji można znaleźć na stronie Polityka dotycząca cookies i podobnych technologii. ZAMKNIJ Zamknij ostrzeżenie dotyczące cookies

Grafika komputerowa – metody i narzędzia

  1. Informacje ogólne
  2. Rekrutacja
  3. Opłaty
  4. Program
  5. Dla słuchaczy
  6. Kontakt
 

Program

Grafika komputerowa — metody i narzędzia

PROGRAM NAUCZANIA

W ramach programu przekazuje się aktualną wiedzę na temat algorytmów i metod grafiki komputerowej, a także współczesnych narzędzi graficznych, zarówno firmowych, jak i ogólnodostępnych, przeznaczonych do modelowania, wizualizacji i animacji.

PROGRAM KSZTAŁCENIA

Program studiów ma charakter techniczno-praktyczny i obejmuje 240 godz. zajęć (w tym 158 godzin zajęć laboratoryjnych i projektowych), realizowanych w ciągu dwóch semestrów.

 

Liczba godz.

Nazwa przedmiotu/kod

Treść przedmiotów

Prowadzący

Wykł.

Ćw.

Razem

SEMESTR 1

         

Metody grafiki komputerowej

( MGK )

(egz.)

Informacje o metodach wyświetlania obrazów 2D na współczesnych moni­torach. Podstawowe algorytmy tworzenia obrazu pikselowego, rysowanie odcinków, okręgów, wypełnianie, obcinanie, metody anty­aliasingu. Barwa w grafice komputerowej. Podsta­wowe przekształcenia geometryczne na płaszczyźnie. Krzywe Béziera. Metody modelowania obiektów 3D. Ciąg obli­czeń związanych z renderingiem. Metoda śledzenia promieni. Informacja o metodzie energetycznej. Wprowadzenie do animacji.

W połowie semestru przewidziany jest sprawdzian z grafiki 2D, a na końcu semestru planowany jest egzamin z całego przedmiotu.

J. Zabrodzki

16

--

16

Grafika 2D

( G2D )

Podstawy tworzenia grafiki wektorowej. Klasy obiektów. Transformacje. Modyfikatory kształtów podstawowych. Zasady kształtowania krzywych. Obrys i wypełnienie. Kopiowanie atrybutów. Edycja obiektów. Kopiowanie i klonowanie. Tekst artystyczny i akapitowy. Style tekstu. Ustawianie tekstów wzdłuż krzywej. Efekty specjalne. Obwiednie i de­formacje. Metamorfoza. Narzędzia pomocnicze. Przyciąganie do siatki, do obiektów i do prowadnic. Konwersja i eksport map pikseli. Trasowanie. Opcje tworzenia plików PDF. Przygotowanie pracy do druku. Przygotowanie stron internetowych i ich umieszczanie na serwerze.

R. Kożuszek

12

20

32

Przetwarzanie obrazów

( POB )

Formaty obrazów cyfrowych. Metody kompresji. Przestrzenie barw i ich zmiany. Metody interpolacji obrazów. Rozdzielczość. Metody druku i ich wpływ na wymagane parametry obrazów. Poprawa jakości obrazów. Histogramy, filtracja liniowa i mor­fologiczna. Binaryzacja obrazów. Wyostrzanie. Korekcje tonalne. Narzędzia do tworzenia obrazów rastrowych: pędzle, rozpylacze, gumki. Parametry narzędzi. Wy­cinanie. Wykorzystanie gradientów. Tworzenie figur geometrycznych i teks­tów. Tworzenie masek i wykorzystanie przezroczystości. Wyznaczanie konturów ręczne i automatyczne. Metody podmiany tła. Zmiany kolejności warstw. Animacje. Zapewnienie ciągłości ruchu. Wykorzystanie sekwencji obrazów. Zapamię­tywanie animacji.

C. Stępień

K. Chabko

12

20

32

Grafika 3D

( G3D )

Bryły parametryczne. Parametry obiektów. Deformacje za pomocą modyfikatorów. Stos modyfikatorów. Kopiowanie modyfikatorów. Splajny. Metoda przesuwania przekrojów. Operacje boolowskie. Konwersja obiektów na siatki i powierzchnie NURBS. Sterowanie gładkością fragmentów siatek. Transformacje. Układy współrzędnych. Ułatwienia edycji. Piwoty. Parametry okien roboczych. Ukrywanie obiektów. Parametry wizualizacji. Właściwości optyczne powierzchni. Kanały teksturowania. Pojęcie materiału. Tekstury proceduralne i mapy pikseli. Wypukłości sterowane teksturami. Kamery. Modele źródeł światła. Metody genero­wania cieni. Edytor materiałów. Biblioteki materiałów. Skryptowe metody opisu sceny. Druk 3D. Technika druku 3D. Budowa drukarki. Prototypowanie.

K. Gracki

12

20

32

w semestrze 

112

 
 

Liczba godz.

Nazwa przedmiotu/kod

Treść przedmiotów

Prowadzący

Wykł.

Ćw.

Razem

SEMESTR 2

         

Animacja

( ANI )

Animacja obiektów parametrycznych i ich modyfikatorów. Ścieżki i kontrolery ruchu. Wiązanie ścieżek. Tekstury i materiały animowane. Symulacje dynamiczne.. Parametry obiektów i stany początkowe. Kolizje. Wykonywanie symulacji. Zapamiętywanie stanu symulacji. Wprowadzanie do sceny. Obiekty sztywne, elastyczne, tkaniny. Systemy cząstek. Emiter, parametry. Rodzaje cząstek. Deflektory. Grawitacja. Rozmnażanie cząstek na skutek zdarzeń. Efekty specjalne. Kinematyka odwrotna. Hierarchie. Parametry solwerów. Kinematyka odwrotna dla hierarchii liniowej i rozgałęzionej. Sprężystość węzłów. Systemy kości. Tworzenie szkieletów i powlekanie skórą. Przykład realizacji systemu udo-podudzie wraz ze skórą. System Biped. Ustalanie parametrów. Tryby edycji. Tworzenie póz. Wczytywanie ruchu z systemów rejestracji ruchu. Grupy ludzi i stada zwierząt. Włosy i futra. Parametry. Tworzenie filmów cyfrowych. Scenariusz i scenopis. Komiks. Gramatyka języka filmowego. Zasada trójkąta. Zdjęcia próbne. Rendering próbny i końcowy. Sterowanie kamerami. Montaż końcowy. Efekty specjalne.

C. Stępień

12

20

32

Multimedia

( ML )

Podstawowe pojęcia i techniki. Przetwarzanie informacji muzycznych z urządzeń wejściowych, nośników danych (CD-Audio) oraz Internetu. Dodawanie efektów i usuwanie szumów z dźwięku. Edycja wielościeżkowa. Akwizycja informacji video. Poprawianie ujęć wideo. Konwersja nagrań wideo. Metody kompresji. Łączenie ujęć wideo z ścieżkami audio oraz obrazami stałymi i uzupełnianie nagrań wideo tekstem. Produkcja nagrań wideo w popularnych formatach plików. Techniki publikowania informacji multimedialnych.

K. Chabko

6

10

16

Narzędzia grafiki komputerowej

( NGK )

Wybrane narzędzia do tworzenia i edycji rastrowej wektorowej grafiki 2D. Zapoznanie się z zasadami korzystania (licencja, zalety itp.), z interfejsem graficznym oraz specyficznymi cechami oprogramowania do edycji i przetwarzania grafiki rastrowej i wektorowej 2D na przykładzie takich programów, jak OpenOfficeDraw, GIMP itd. Wybrane narzędzia do tworzenia i edycji grafiki 3D. Zapoznanie się z zasadami korzystania (licencja, zalety itp.), z interfejsem graficznym oraz specyficznymi cechami oprogramowania do edycji i przetwarzania grafiki 3D w programach Blender, Autodesk Maya itp. Środowisko publikacji i tworzenia witryn internetowych Joomla. Podstawy języka HTML oraz metod tworzenia stron i witryn WWW.

K. Chabko

C. Stępień

R. Kożuszek

12

20

32

Projekt końcowy

( PRK )

Student realizuje samodzielnie pod opieką prowadzącego krótki film reklamowy na zadany temat zawierający: scenariusz, scenopis, scenę trójwymiarową z efektami specjalnymi, łączenie z obrazem rzeczywistym, napisy i dźwięk. Tematy indywidualne są wydawane na początku semestru. W połowie semestru słuchacz przedstawia postępy w realizacji tematu. Na za­kończenie praca jest prezentowana przed komisją oceniającą i grupą słuchaczy. Planowany czas prezentacji zawierającej wyświetlenie filmu, omówienie podstawowych zagadnień wraz z wy­jaśnieniami, jak zostały rozwiązane, oraz z odpowiedziami na pytania wynosi ok. 30 min. Załącznik:

J. Zabrodzki

C. Stępień

--

48

48

w semestrze 

128

Razem 

240

Ostatnia modyfikacja: poniedziałek, 26 listopada 2018, 12:37:03, Dariusz Turlej

x x Aktualności dotyczące nauczania

Studia podyplomowe w Instytucie Informatyki

Trwa rekrutacja na studia podyplomowe: "Grafika komputerowa – metody i narzędzia" oraz "Java EE – produkcja oprogramowania". Zapraszamy do składania dokumentów.

Czytaj więcej...

PL in ML 14-17 grudnia w Warszawie

plinml200

W dniach 14-17 grudnia w Warszawie odbędzie się konferencja PL in ML. Konferencja jest organizowana przez MIM UW przy udziale studentów Wydziałów MiNI i EiTI. Wczesna rejestracja trwa do 20 października.

Czytaj więcej...

Mercari Euro Hack 2018 20-21 października w Warszawie

Mercari EuroHack small

W dniach 20-21 października w Warszawie odbędzie się MercariEuroHack 2018. Wyzwaniem w konkursie będzie stworzenie skutecznych i innowacyjnych rozwiązań w obszarze sharing economy.   Rejestracja trwa do 4 października.

Czytaj więcej...

Rekrutacja studentów do projektu UniStartApp

unistartapp_200

Tylko do 20 października jest otwarta rekrutacja studentów do projektu UniStartApp - potencjalne 4 punkty ECTS i ciekawe zadania projektowe!

Czytaj więcej...

Orientacja dla studentów zaczynających studia magisterskie

attention sign

Spotkanie ze studentami rozpoczynającymi studia magisterskie, którzy ukończyli inne Wydziały/Uczelnie odbędzie się w piątek, 28. września o godz. 16:00 w Audytorium Centralnym (w Gmachu Elektroniki).

Czytaj więcej...

Warsztaty z Ministerstwem Finansów na Wydziale MiNI

knime_logo_no_text

We wtorek 29 maja o godz. 18:00 w sali 103 na Wydziale MiNI odbędą się warsztaty dotyczące platformy analitycznej KNIME. W pierwszej części spotkania pojawią się informacje o atrakcyjnych stażach dla studentów w Ministerstwie Finansów a także o projektach informatycznych realizowanych w MF.

Czytaj więcej...

Staże w Ministerstwie Finansów

minfin_200

Po spotkaniu z przedstawicielami Ministerstwa Finansów otrzymaliśmy ofertę staży dla studentów. Warto sprawdzić szczegółowe wymagania i możliwości rozwoju w trakcie stażu.

Czytaj więcej...

4-letnie studia doktoranckie w Wiedniu

TU_logo

Politechnika w Wiedniu (Technische Universitat Wien) prowadzi nabór na 4-letnie studia doktoranckie w zakresie Resilent Embedded Systems. Zgłoszenia można składać do 10 czerwca.

Czytaj więcej...

MapIt! Hackaton 17-18 listopada w Krakowie

mapIt_200

W dniach 17-18 listopada w Krakowie odbędzie się #MapIt! Mapping Hackaton. Imprezę organizuje firma Here Technologies wspólnie z Kołem Geografów Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz z Kołem Naukowym Geodetów DAHLTA AGH. Rejestracja trwa do 10 listopada.

Czytaj więcej...
More.... More....